Mándy Gábor: Művészettörténet és matematika (gyors áttekintés) Primitív művészet: egyszer egy az egy, kétszer egy az kettő... Egyiptomi művészet: egymillió láb meg egymillió kar az egy piramis. Görög művészet: száz füllentés meg száz füllentés az egy eposz. Római művészet: a párhuzamosok Rómában találkoznak. Gótikus épitészet: a párhuzamosok a mennyországban találkoznak. Reneszánsz: egy háromszög meg egy háromszög az egy rombusz. A falon. (Meg kell még említeni a Boccaccio-tételt, mely szerint egy pap meg egy apáca, az jó esetben eggyel több kisbárány, rossz esetben eggyel több angyal.) Barokk: tíz barokk díszítés meg tíz barokk díszítés az már-már rokokó. Klasszicizmus: ha elveszünk két díszítésből két díszítést, még mindig megmarad az épület. Népművészet: egy meg egy az három, kisangyalom! Realizmus: kétszer kettő négy. Romantika: kétszer kettő néha öt. Naturalizmus: kettő meg kettő az gyakorlatilag három, mert egyet mindig ellopnak. Impresszionizmus: kettő meg kettő az négynek tűnik. Pointilizmus: egy pont meg egy pont meg egy pont meg egy pont... az még mindig csak csücske a képnek. Expresszionizmus: kettő meg kettő az NEKEM nyolc! Absztrakt művészet: kettő meg kettő az négyzetgyök tizenhat. Szimbolizmus: 2 meg 2 az két kecses hattyú. Szürrealizmus: 2 meg 2 az két döglött hattyú biciklin. Szocialista realizmus: kettő meg kettő az egy határidő előtt teljesített ötéves terv. Pop art: egy vécéscsésze meg egy vécéscsésze az 10 ezer dollár. Naív művészet: kétszer kettő az ... mittomén, sose tanultam. Posztmodernizmus: kétszer kettő? Milyen jelrendszerben? * * * És végül az ázsiai művészetről kell szót ejtenünk, amely egészen más úton fejlődött, ezért nem illeszthető be a nyugati művészet korszakolásába. A zen irodalom nem adott definíciókat, de fennmaradt egy matematika-tárgyú tanmese: Mennyi kettő meg kettő? - kérdezte a tanítvány. A mester szó nélkül adott neki két pofont. A tanítvány meghökkent, majd ő is kétszer gyorsan pofonvágta magát. - Ma is tanultál valamit - mondta a mester.